Edcamp Nacka

 

Edcamp Nacka 15:

2/3, Mediagymnasiet

Mer info: Mathias Rosenqvist


 

Edcamp Nacka 14:

Skärmavbild 2014-02-16 kl. 12.59.17Intresserad av skolutveckling?

Nyfiken på fördelarna med kollegialt lärande?

Sugen att testa en knytkonferens?

Välkommen till Edcamp – kollegialt lärande

Öppningsföreläsare: Jan Håkansson, lektor i utbildningsvetenskap och författare till boken ”Utmärkt undervisning”.

Kom som du är, med egna infallsvinklar, och frottera dig med ledande skolforskare och engagerade kollegor. Ta med dig ett ämne som du vill bolla med andra, eller haka på en session som du tycker verkar intressant.

-Vilka är fördelarna med kollegialt lärande? -Hur ökar vi samarbetet med världen utanför skolan, t ex. organisationer och företag? -Hur får vi in skolforskningen i klassrummet?

Vi bjuder på ett glas bubbel och något att äta.

Väl mött!

Tid: Onsdagen den 2/4 kl 17.00-20.00

Plats: Kunskapsgallerian, Sjölins Gymnasium, Nacka

 

Ämnen som föreslagits av de som redan anmält sig:

– Hur kan vi öka kontakten med världen, t ex organisationer och näringsliv, utanför skolan?

– Lästräning för läsvaga.

– Inkluderande arbetssätt.

– Bedömning i matte eller franska.

– Hur kan forskningsfronten inom gymnasiegemensamma ämnen nå lärarkåren och föras in i undervisningen? (Strategier för att ta del av ny skolnära forskning/nya avhandlingar i ämnesdidaktik.) Vilken typ av forskningsanknytning är relevant på gymnasiet?

– Normkritik med bla de som varit medskribenter till boken i ämnet från Rytmys. Jag vill gärna vara med och dela erfarenheter i detta spännande ämne.

– IKT. Flipped classroom och den ”mentala” flippen i flipped classroom. Eleven som utgångspunkt för mitt undervisningsupplägg.

– Idrott och examinationsmetodik
– Vad som helst inom engelska 5, 6. 7

– Företagsekonomi och juridik

– IT-stöd i undervisningen

– Matematikens didaktik

– Hur avdramatiseras auskultationen?

– Formativ bedömning I PRAKTIK

– ”Classroom Management” (undervisningsorganisation & lärarledarskap)
– Yrkesetik & Sociala medier

– Tycker det är intressant med lärande på riktigt – att skapa möten mellan ungdomar och vuxna där alla inblandade parter lär. Där uppdragen är på riktigt och verkligen syftar till att våda parter vinner. Vad kräver det av oss som verkar i skolan – hur förändrar det våra roller?

– Entreprenöriellt lärande, lärande på riktigt. Vad innebär det för lärarrollen?

– Formativ bedömning

– Samverkan mellan gymnasiet och högskola/universitet

– Digitala verktyg

– Betyg och bedömning

– Formativ bedömning, matematik

– Tech tools in sports classes

– Google forms for peer observation

– ”Tagga processen” Bakgrund finns här: http://skapaskolan.se/tagga-processen/

– Utveckling på min skola – beprövad erfarenhet som sätter fart på utvecklingen.

Skärmavbild 2014-02-16 kl. 13.03.18YBCDesigngymnasietSjölins

 

En reaktion på “Edcamp Nacka

  1. Pingback: Omvärldsbloggen » Blog Archive » Det utvidgade kollegiet – på och utanför nätet

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *